sunnuntai 5. huhtikuuta 2009

Anopille poncho

Viimeisin käsityöni on anopille tekemäni poncho. Nämä kirjoitukset tulevat nyt sikäli väärässä järjestyksessä, että valkoinen helmiponcho, joka esitellään tarkemmin myöhemmin, oli minulla mukana anoppilassa, koska tein siihen viimeistelyä, ja anoppi ihastui siihen kovasti. Hän ja kälyni pyysivät kumpikin minua tekemään itselleen ponchon ja minä tietenkin lupasin, jos kerran heille minun räpellykseni kelpaavat.

Ensin lupasin tehdä vain työn, joten sovimme, että he hakevat langat itse. Sitten kuitenkin muistin nähneeni paikallisessa lankakaupassa aivan ihanaa Marks&Kattensin Teddy-lankaa juuri siinä sävyssä, josta anoppi haaveili, kävin hakemassa langat itse. Olin näet saanut kuningasajatuksen siitä, että ponchon voisi antaa anopille äitienpäivälahjaksi sen perinteisen kirjan lisäksi.

Niinpä sitten käväisin hakemassa langat, joita lankakaupan myyjä kauppasi minulle tuplasti sen, mitä tarvetta oli, mutta saapahan niistä lopuista sitten tehtyä jotain muuta kivaa.

Pari iltaa pyörittelin koukkua muiden töiden sivussa ja sitten oli poncho siinä vaiheessa, että täytyi tehdä tikusta asiaa anoppilaan ;-). Yleensähän lahjoja ei näytetä etukäteen, mutta tässä kohtaa ei oikein ollut vaihtoehtoja, koska en ollut varma, miten pitkän ja miten koristellun anoppi ponchostaan haluaa.

Ponchon malli on hiven mukailtuna se Novitan perusmalli, joka on esillä Novitan sivuilla, täällä. Tässä mallissa kudottu rullautuva kaulus on korvattu "pannalla", joka koostuu kahdesta kerroksesta kiinteitä silmukoita -tämä mallin lainasin Ievuskaiselta saamastani ponchosta (joka muuten on samasta langasta, täsmälleen samansävyisnä virkattu, se verran eri värierä tekee, että sävy ei ole ihan sama). Itse poncho on virkattu 8mm koukulla, jokaisessa lenkissä on 7 silmukkaa. Helmassa on kolmesta kaksinkerroin käännetystä langasta tehdyt hapsut.

Tässä kuva valmiista ponchosta:
Ja tästä langasta ponchosta tehtiin:

Ei kommentteja: