keskiviikko 12. lokakuuta 2011

Syystyöt

Nyt on jälleen aika jolloin ihmiset tekevät erilaisia syysjuttujaan. Yhdet laittavat puutarhaa talvikuntoon ja korjaavat syksyn satoa, toiset nostavat venettä ja laittavat sitä talviteloille, kolmas virittelee kynttilälyhtyjä, neljäs kiittelee Luojaa siitä, että kesän armoton aurinko painuu horisontin taakse ja tietyt asiat lakkaavat näkymästä, viidennes tekee sitten jotain ihan muuta makunsa mukaan.

Minä kuulun tähän viidenteen kastiin. Syystyönäni on jälleen kerran minulle luonteenomaisesti siivoaminen. Pikkuisen menivät suunnitelmat uusiksi, koska sain tehtäväkseni ylimääräisen yövuoron. Jaksoin kuitenkin lauantaina pestä makuuhuoneen ikkunat ja yhdessä Herra Kirjoituksen kanssa laitoimme niihin uudet tiivisteet. Sunnuntaina minä nukuin aamusta muutaman tunnin ja sinä aikana rakas puolisoni aloitti autotallin uudelleen sisustamista ja siivoamista. Työpaikallani tehdään varastoremonttia ja sain sieltä poistoon menossa olevat hyllyt ja lundian tikkaat, jotka sijoitettiin autotalliimme, jonne olen jo pitkään haaveillut uusia kunnollisia hyllyjä aikaisempien viritysten tilalle.

Sunnuntain vietimme autotallissa ja saimme kuin saimmekin autotallin kuntoon - sekä hyllyt rakennettua ja täytettyä että siivottua.

Maanantai- iltana olen siinä vaiheessa, että makuuhuone on siivottu, sinne on vaihdettu verhot ja sängynpeitto, tällä kertaa sävyltään syksyisen vihreät. Myöskin olohuone on siivottu ja sinnekin on vaihdettu uudet verhot sekä sisustustyynyt. Verhot malliltaan liekkikappaa ja suoraa sivuverhoa ruskean, vihreän ja purppuran sävyissä, matto iso vihreä tilkkumatto ja sohvan tyynyissä samaa purppuraa kuin verhoissakin. Työhuoneen ikkuna on pesty ja odottaa Herra Kirjoitusta kotiin auttamaan sen tiivistämisessä - kun sen saan tehtyä, menen nukkumaan ja nautin unesta - ensimmäistä kertaa kolmeen yöhön.

Tiistain suunnitelmina on siivota työhuone ja keittiö. Kun saan keittiön siivottua ja ikkunan pestyä (ja tietenkin yhdessä viritetyä sinne ne tiivisteet), olen syysurakassani voiton puolella, vain eteinen ja kylpyhuone ovat vailla siivousta ja vintti tietenkin. Vinttiin ajattelin keskittyä viikonloppuna, mutta asunnon toivon saavani kuntoon torstaina.

Tiistai iltana, olen väsynyt, mutta onnellinen. Saimme kuin saimmekin siivottua sekä työhuoneen että keittiön kokonaan. Molempien huoneiden ikkunat on tiivistetty ja kaikki kunnossa. Tämän lisäksi kunnossa on myös kylpyhuone! Ylitin itseni ja sain todella paljon apua rakkaalta mieheltäni, yhdessä me sen teimme. Nyt olen vielä palkinnut itseni appivanhempien saunan pehmeillä löylyillä, vaikka yö jää lyhyeksi, olen silti tyytyväinen.

Keskiviikko ilta. Nyt on sitten koti kunnossa, sillä tänään siivosimme myös eteisen, myöskin pyykkihuolto tuli hoidettua, puhtaat viikattuina kaappiin ja uudet kuivumaan. Nyt herra Kirjoitus pelaa sählyä ja minä olen suorittanut myös itseni huollon. Karvat on kadotettu, kulmat nypitty ja värjätty, ripset värjätty. Eli nyt ovat kunnossa sekä koti että emäntä, vain kynnet odottavat vielä huoltoa. Kunhan herra Kirjoitus palaa sählyreissultaan ja on käynyt suihkussa, luutuan vielä kylppärin lattian, heitän viimeisen rätin koneeseen ja lakkaan kynteni sekä alan nauttia puhtaasta kodista. Siitä saankin nauttia koko huomisen illan yksinäni, koska Herra Kirjoituksella on joku iltatilaisuus - ehdin siis pestä loput pyykit, polkea spinniä ja venytelläkin vielä.

Ei kommentteja: