maanantai 17. heinäkuuta 2017

Valkoiset pitsisukat

Valkoisten pitsisukkien ohje löytyi facebookista, julkaisijana Karolina Andersson. Tosin alkuperäisen mallin mukaan sukat pitäisi kutoa varpaista varteen, mutta päätin kuitenkin kokeilla toimisiko malli myös varresta varpaisiin ja toimihan se, vaikka aika erilaiselta näyttikin.

Netissä lainatussa kuvassa varpaista varteen sukat ja alla mun varresta varpaisiin sukat.



Minun sukissani on ensin 10 kerrosta 1 oikein, 1 nurin joustinta, jossa oikeat silmukat on kudottu takareunasta jolloin ne kiertyvät. Sen jälkeen on toistettu 5 kerroksen  pitsistä mallikertaa.
1 krs * 1 nurin, langankierto, neulo kaksi silmukkaa takareunoista yhteen, neulo kaksi silmukkaa normaalisti yhteen, langankierto, 1 nurin* ja tätä *-* toistaen koko kerros.
2-5 krs. * 1 nurin, 4 oikein, 1 nurin*  ja tätä toistaen. 

Kuvan mallissa on käytetty kiilakantapäätä ja jalkateräosassa jatkettu pitsimallia vain jalan päällä. Minun sukissani on tavallinen ristiinvahvistettu kantapää, mutta samoin pitsiä on toistettu vain jalkapöydän päällä.

Malli on siis kuudella jaollinen ja sopii paremmin kuin hyvin seiskaveikka langalle, mistä olin kovasti onnellinen, minulla kun on jemmassa vähemmän fingering paksuisia sukkalankoja, joita suurin osa pitsimalleista tuntuu vaativan.

Ei kommentteja: